AS FOGUEIRAS DO
INVERNO E A GAITA.
Pola Candeloria,
medio inverno vai fora!
Que curioso que o lume estea tan presente no noso
calendario particular nestas datas de inverno. Existen elementos comúns no folclore
peninsular e no europeo, como o do
ritual do lume, que se repiten, unha e
outra vez en diferentes lugares da xeografía que presentan manifestaciois
peculiares e para cada lugar se concreta coas súas propias particularidades.
Sen facer ningún tipo de consulta bibliográfica e sen contrastar coa información documental os datos que recollemos en diversas
testemuñas de carácter oral, dámonos conta do longo percorrido deste costume. Non
é preciso xustificar a antigüidade destas tradicionais fogueiras. Non cabe
dúbida de que son anteriores ao propio Cristianismo. Son fogueiras que prenderon homes e mulleres de muidistintas épocas e en mui diversas condiciois. Tampouco é moi difícil de
entender, a propios e alleos neste asunto do patrimonio identitario, que a
aparición da Igrexa provocou unha curiosa multiplicación do costume, polo menos na
nosa contorna derivada tamén do crecemento de poboadores e do devir irremediable
da historia.
Reparemos nas distintas fogueiras das que temos referencias orais na nosa
veciñanza e das distintas adxudicaciois santorais que se lles impuxeron.
Os Manueles de Ponte de Rei: Debemos saber mirar a
todos os lados para coñecer mellor calquera das caras que presenta un elemento
coma o que analizamos. Esta visión será por forza descentralizadora e reparará
en todos os lugares a estudar por igual.
O lume facíase para recibir o ano na noite do 31 de decembro ao 1 de
xaneiro tradición que se chamaba “os Manueles”. Esta fogueira coas gaitas e cantos
que acompañaban, parece lóxico pensar
que como estamos nos días máis escuros, nas noites máis longas e duras do ciclo
do ano, aló no fondo e na orixe sexa a celebración do solsticio que noutros
lugares leva a colocar árbores e luces eses que logo impuxo a Tv a todo o mundo
como símbolo da Nadal.
Isidro Álvarez, fotos D. Alejo Sandes |
Por se foran poucas, unha terceira fogueira, esta
na barriada do Castelo e á beira da igrexa de Santiago, escolle nesta ocasión como advocación relixiosa a San
Blas, o avogoso das doenzas da gorxa. Isidro, entroutros gaiteiros veciños, exercían como músicos con frecuencia. Trátase dun lume que se prende tamén na véspera, neste caso do 2 cara ao 3 de febreiro. Esta réplica da anterior confirma a funcionalidade da tradición popular. O refraneiro é o que nos
lembra que estamos na Candelaria ou Candeloira, na que se di que medio inverno
vai fóra, como un eco que mantén na memoria presente a asociación do lume á estación.
Queremos concluír este apuntamento preguntándonos:
Existía unha fogueira o día 20 de
xaneiro día de San Sebastián, antigo Patrón da vila? Antes de que se estinguise
o seu culto en Vilafranca, ao longo do século XIX, e que fose substituído polo Sto. Cristo da Esperanza, habia gaiteiros na festa ou tocaban gaiteiros na súa procesión? Deste asunto
si que procuramos información, pero non podemos asegurar que ademais das
celebraciois relixiosas (misa solemne e procesión incluída) que os historiadores locais
sitúan ben na Colexiata, ben no Convento da Concepción, houbesen fogueira e gaiteiros. En 1589 Vilafranca sufrira un terrible azoute da peste e quizais sexa esta a orixe na vila da festividade
do santo avogado deste tipo de enfermos. Talvez nesta ocasión non se usara
o lume, pero se nos fai máis dificil pensar que non se contase coa presenza de gaiteiros ou outros
instrumentistas, acompañando a danzantes nesa procesión, como era habitual
neste tipo de celebraciois.
Deixamos eiquí un vídeo dunha desas danzas que seguro garda algunha semellanza coas que sabemos existiron en Vilafranca e que lamentablemente desapareceron. A do vídeo aínda vive e se baila no San Sebastián de Aldán (Pontevedra):
Deixamos eiquí un vídeo dunha desas danzas que seguro garda algunha semellanza coas que sabemos existiron en Vilafranca e que lamentablemente desapareceron. A do vídeo aínda vive e se baila no San Sebastián de Aldán (Pontevedra):
No hay comentarios:
Publicar un comentario